Tuesday, September 27, 2011

trial spm habis

Assalamualaikum.

Selasa. hari ini hari Selasa. hari Selasa hari terakhir peperiksaan percubaan SPM. kertas Prinsip Perakaunan kertas yang terakhir. sebelum hari Selasa, hari Isnin. hari Isnin kertas Pendidikan Seni Visual. Aku nak bagi tahu yang aku merelakan akaun aku gagal. aku hanya memandang dengan hensem terhadap subjek seni. akaun langsung sikit tak pandang apatah lagi nak jeling gedik. maaf brohh. oh semalam kertas satu Pendidikan Seni Visual langsung aku hentam mati-mati walaupun masa tu aku jawab dengan muka serius dan hensem. sikit-sikit nak hensem. kertas dua aku pilih soalan yang aku rasa agak kacang dan sukar. lebih kurang lima puluh lima puluh. masa yang diberi tiga jam. lama tak lama. bagi aku memang tak cukup. satu saat yang aku rasa baru berlalu rupanya dah hampir satu jam. aku dah kata tiga jam tak cukup untuk aku. paling hebat bila budak seni yang lain sempat jalan-jalan teropong hasil lukisan orang lain termasuk mengintai lukisan aku. tak ke hairan. nanti SPM sebenar dibenarkan ke buat begini? jalan sana sini? ceh padahal aku sendiri pun mula terpengaruh. sambil mata menjengah cikgu di depan yang tengah selesa tidur, aku terus mengikut jejak yang lain. aku berjalan sana sini melihat hasil lukisan yang lain. ada yang 'wow' ada yang 'booo'. kejap, cikgu tadi dia mengelamun tak tidur pun. dua minit kemudian, aku sambung semula mewarna. makin lama makin cantik tiba-tiba makin lama makin buruk. wakluu la kan. sebab masa tinggal setengah jam. kau rasa macam sempat lagi. aku rasa tak sempat. masih banyak lagi celah-celah yang tak diwarnakan. masih kelihatan warna asli kertas lukisan. masa yang singkat ni buat aku gelabah. bila gelabah semua kerja rosak. bila rosak minta putus dengan teman lelaki. haha memang tak kelakar. masa hampir tamat. garisan akhir yang kabur-kabur makin kelihatan. aku makin naik gila. lagi gila bila dah macam sampah hasil lukisan aku. keji tak keji aku gelar itu sampah. itu lah padahnya tak pernah berlatih merwarna menggunakan warna air. bukan jarang nak berlatih tapi tak pernah. hidup tak sistematik langsung. hari-hari balik sekolah terus berfesbuk. aku sedar tu bukan tak sedar tapi ada yang terus menggoda aku untuk berfesbuk. siapa kaki goda tersebut kau fikir sendiri. dan akhirnya lukisan aku siap dengan perasaan tidak puas hati. aku benci perasaan tu. kita tunggu dan lihat keputusan markah lukisan yang dihasilkan oleh aku itu. yakin hampeh. mak beli cili sos, adios.

*sikap pemalas aku semakin parah sejak dewasa ni. dewasa lah kononnya.


No comments:

Post a Comment