Saturday, September 24, 2011

kawan yang 'sejuk'

kawan yang 'sejuk' akan mencari tishu apabila kawannya sedang menangis sambil hingus meleleh melekat dekat kertas peperiksaan.

maksud aku begini. dipendekkan cerita. keadaan di dalam kelas.

kawan A sedang memujuk kawan B. "weh kau kenapa ni?"

"tak ada apa. aku nak tishu je." kawan B balas sambil menekup mukanya di atas meja yang penuh dengan kertas termasuklah kertas peperiksaan itu.

".........................................." *maaf aku tak ingat keseluruhan cerita.

minit ke berapa entah telah hilang dek dimakan masa.

dalam hati kawan B "mana?mana tishu?aku perlukan tishu. tak ada siapa nak carikan ke. kalau tak ada pun, tolong la beli dekat koperasi. kalau aku adalah kau, aku dah lama kejar ke koperasi nak beli tishu."

hampir satu jam telah berlalu mungkin. 

"mampus hingus aku dah banyak melekat dekat kertas ni. tolong la aku perlukan tishu. malu bodoh nak angkat muka dengan keadaan macam ni." kawan B berbisik sendirian.

waktu rehat telah tiba.

akhirnya semua mengangkat kaki ke kantin dan tiada siapa yang menghulurkan bantuan. bantuan tishu itu. tinggallah si kawan B seorang diri lalu dia mengambil kesempatan ini dengan mengesat hidungnya dengan menggunakan lengan baju. alangkah nikmatnya.

lima minit kemudian. kedengaran seretan-seretan kasut sekolah yang kononnya putih lagi suci melepasi pintu kelas kawan B. menandakan rakan sekelas kawan B telah tamat berjuang menempuh pelbagai rintangan untuk merebut membeli makanan di kantin sekolah.

"yes nasib baik aku sempat kesat hingus tadi." kawan B terasa bangga dalam hati.

apa yang nak dibanggakan entah tetapi jauh di dalam lubuk hatinya, kawan B masih memikirkan perihal tishu walaupun kes hingusnya sudah selesai. telah selamat dikunci kesnya. dengan bantuan lengan baju. ye terima kasih lengan baju. 

walaupun begitu, kawan B tahu bahawa lengan baju terasa seksa ya amat pabila hingus itu mengalir melekit di atas badannya. maaf lengan baju kerana berasa geli. 

maka the end lah cerita ini.

*kisah benar 23092011.



No comments:

Post a Comment